Nya X 2000 ger sig ut på sin jungfrutur

Allt Innanför skalet på nya X 2000 är i princip nytt. Foto: SJ

Nu har det första helt ombyggda och moderniserade X 2000 rullat ut från Stockholm C mot Göteborg. Med en mörk kil i fronten och uppolerat rostfritt stål på sidorna ger sig Nya X 2000 ut på sin jungfrutur. Tåget är försett med den senaste tekniken och med en helt ny sittplats som klarar konststycket att både fungera som arbetsplats och som viloplats

Allt Innanför skalet är i princip nytt. All teknik som styrsystem, bromsar och kommunikationssystem bytts ut och komforten har höjts avsevärt genom att all inredning är ny. Förutom stålchassit har också korglutningen behållits för att X 2000 fortsatt ska kunna ta sig snabbt framåt på den bitvis kurviga svenska järnvägen.

xx

Den nya stolen förbättrar möjligheterna att arbete ombord. Foto: SJ

– Vi har stora förhoppningar på Nya X 2000. Den ökade komforten och driftsäkerheten tror vi kommer att attrahera såväl näringslivet som privatresenärer. Nya X 2000 kommer att ge flyget och bilen en tuff match, säger Mats Almgren, direktör kommersiell trafik på SJ.

För resenären blir den största förändringen den nya stolen som i kombination med det nya, stadigare brickbordet förbättrar möjligheterna att arbete ombord. Men den som vill kan med fördel bara luta sig tillbaka och koppla av. Resenären kommer också att märka en modern ljussättning, mer funktionella toaletter och rullstolsplatser samt en helt ny bistro med utökade möjligheter att erbjuda ett variationsrikt utbud.

xx

Den nya bistron har ljus och öppen interiör. Foto: SJ

Nya X 2000 har ett förbättrat 5G-baserat wifi-system och nya radiotransparenta fönster som underlättar dataöverföringen och därmed förbättrar uppkopplingen. Många av de tekniska systemen har dubblerats för att avsevärt minska risken för stoppande fel. Tåget står också hela tiden i kontakt med SJs depåer.

Med hjälp av de data tåget lämnar ifrån sig kan underhåll och service genomföras effektivare. Ombyggnadsprojektet har gjorts mer hållbart genom att stålchassit återanvänds. På så sätt sparas tusentals ton stål. På liknande sätt har stora mängder lackfärg sparats då det rostfria stålet polerats i stället för att målas.

Snart kommer ännu ett upprustat tåg ut i trafik och även det fordonet kommer att trafikera Stockholm-Göteborg. Så småningom, varefter fler tåg blir färdiga, kommer de även att trafikera Stockholm-Malmö.