Efter flera års planering är den nu verklighet – Voith Turbo Rail inviger en ny verkstad i Hudiksvall för service och underhåll av automat- och kortkoppel. Med satsningen vill företaget stärka sin närvaro på den nordiska marknaden och komma ännu närmare kunderna.
– Voith har under många år byggt upp en produktnärvaro på den svenska järnvägsmarknaden. Marknaden ökar år från år och för att kunna stötta utvecklingen och bistå ännu bättre etablerar vi nu en verkstad i Hudiksvall, säger Vasco Grevesmühl, Head of Sales Rail Nordics på Voith.
Han är relativt ny i järnvägsbranschen och har en civilingenjörsexamen inom maskinteknik från KTH och en lång karriär i automotive-industrin, på Scania, i Sverige och internationellt. Rollen på Voith innebär ansvar för den svenska marknaden samt stöd till partners i Danmark och Finland.
Den nya verkstaden fokuserar på underhåll och reparationer av koppel. Det kan handla om kontroller, byte av delar eller mer omfattande reparationer när tåg fått skador efter kollisioner med föremål eller djur.
– Koppel är en komponent med en väsentlig säkerhetsfunktion. Därför måste underhåll och reparation alltid hålla hög standard. Kunden ska kunna lämna in t.ex ett skadat koppel och få tillbaka det i princip som nytt, säger Vasco.
Hudiksvall är inte någon slumpmässig plats för etableringen. Voith har sedan tidigare en fabrik här som utvecklar och tillverkar avancerade komponenter för industrin.
– Det finns redan en stark produktionskunskap på plats och verkstaden ligger direkt intill fabriken. Vid mitt första besök imponerades jag av medarbetarnas höga kompetens och lösningsorienterade arbetssätt. Det kommer ge mycket värde till den nya verkstaden och slutligen kvalitet till kunden, säger Vasco.
För kunderna innebär satsningen att service och underhåll nu finns lokalt i Sverige och Norden. Det kortar ledtider och stärker tillgängligheten.
– En strategi för att vara hållbar är att vara lokal. Vi kan stötta lokala underleverantörer, minska transporttiderna och samtidigt ge våra kunder en mer effektiv service. Det är bra både för klimatet och för affären, säger Vasco.
Intresset för den nya verkstaden har redan varit stort. Driften startar i september och en fullskalig upptrappning väntas under början av 2026.
– Det är många duktiga människor som har förverkligat satsningen – från en idé på papper till en färdig verkstad. Våra tyska kollegor i moderbolaget hjälpte oss mycket för att lyckas med allt från planering, verktyg och utbildning. För oss innebär det att vi
kan vara närmare våra kunder och stötta dem bättre. Beställningar har vi redan, är i diskussion för flera och ser fram emot att möta fler kunder för att kunna stötta dem i deras verksamhet, säger Vasco Grevesmühl.
För mer information:
Vasco Grevesmuhl
