Mätningar av hur järnvägsbroar reagerar när tåg passerar ger ny kunskap som kan användas för mer proaktivt underhåll och uppdaterade regelverk. Syftet är att förbättra planeringen och skapa kostnadseffektiva lösningar för framtidens järnvägsinfrastruktur.
Trafikverket, Kungliga Tekniska högskolan och spanska Adif samarbetar inom Europe’s Rail-programmet för att analysera järnvägsbroars dynamiska respons, det vill säga hur de svänger vid tågpassager. Arbetet fokuserar på höghastighetslinjer, där rörelserna är särskilt tydliga, för att identifiera risker som till exempel ballastinstabilitet.
Nya data ger bättre beslutsunderlag
De nuvarande kriterierna för hastighet, tågvikt och turtäthet är baserade på begränsade studier. Genom ny datainsamling och ökad kunskap om materialpåverkan kan underlagen förbättras. Inom projektet IAM4RAIL genomförs därför mätningar och analyser som syftar till att kartlägga hur ballasterade järnvägsbroar faktiskt beter sig i drift.
På Tajo–Segura Trasvase-bron längs Madrid–Valencia-linjen har sensorer installerats för att mäta töjningar och vibrationer. Bron ligger cirka 1,5 timmes bilfärd från Madrid. Mätinstrumenten skickar realtidsdata från varje passerande tåg till en övervaknings- och analysplattform.
Plattformen har utvecklats av IoTBridge i samarbete med KTH. Den bearbetar stora datamängder och gör resultaten tillgängliga för vidare analys.
Avancerad analys av tågrörelser och brorespons
− Systemet samlar in tusentals mätvärden varje sekund från sensorer och analyserar direkt hur bron reagerar när tåg passerar. Genom att använda avancerade algoritmer kan monitoreringsplattformen upptäcka små förändringar som kan tyda på problem i tåget, rälsen eller själva bron. Det här gör det möjligt att identifiera defekter tidigt och öka säkerheten i hela järnvägssystemet, konstaterar Raid Karoumi, Kungliga tekniska högskolan.
Sedan början av september 2025 har över 1 700 tågpassager analyserats.
− Arbetet bidrar inte bara till ökad säkerhet. Med uppdaterade kriterier i regelverken som speglar broarnas verkliga beteende utifrån de tester som görs inom Europe’s Rail, kan framtidens järnvägsbroar projekteras mer kostnadseffektivt, menar Madelené Sandbom, delprojektledare, Trafikverket.
Källa: Trafikverket