SL testar en ny AI-baserad metod för att mer effektivt hitta och stoppa plankare i kollektivtrafiken. I en artikel i Lokaltidningen Mitti Västerort framgår att tekniken bygger på att analysera data från biljettspärrar med hjälp av maskininlärning.
Genom att identifiera historiska mönster ska systemet kunna förutse var fuskåkning är mest sannolik och på så sätt styra biljettkontrollerna mer träffsäkert.
Insamlad data ligger till grund
Alla spärrar är utrustade med sensorer som registrerar hur många som passerar, oavsett om resenärerna har giltig biljett eller inte. Systemet kan också räkna dubbelpassager, vilket ger ytterligare information om hur ofta människor tar sig igenom utan att betala. Enligt SL:s presskommunikatör Natalie Nordenswan är det denna typ av data som nu analyseras som en del av utvecklingsarbetet. Det säger hon i en kommentar till Lokaltidningen Mitti Västerort.
Prototyp testas 2025–2026
En prototypalgoritm är under framtagning och ska testas under hösten 2025 och början av 2026. Därefter ska resultaten utvärderas och beslut fattas om projektets framtid. Om satsningen går vidare kan ett skarpt system införas 2026.
Fuskåkandet lägst hittills
Andelen resande utan giltig biljett uppgick 2024 till 1,8 procent – den lägsta nivån som hittills uppmätts. Fuskåkning är vanligast inom busstrafiken, följt av tunnelbana och pendeltåg. Minst förekommer det på lokalbanor som tvärbanan och Roslagsbanan, skriver Lokaltidningen Mitti Västerort.