Mälardalstrafik utökar depåkapaciteten i Hagalund

Verkstadsspåret som Mälardalstrafik hyr ligger i den nyrenoverade Gamla vagnhallen i Hagalunds depå norr om Stockholm. Illustration: Tengbom
Verkstadsspåret som Mälardalstrafik hyr ligger i den nyrenoverade Gamla vagnhallen i Hagalunds depå norr om Stockholm. Illustration: Tengbom

För att möta framtidens resande, en växande fordonsflotta och underhållsbehov adderar Mälardalstrafik verkstadskapacitet i Hagalunds depå. Avtalet med Jernhusen är en del av den stora satsningen på regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen, där tretton nya dubbeldäckartåg är på väg in i flottan och befintliga fordon går in i större planerat underhåll för att hålla långsiktigt.

Från och med februari 2026 stärker Mälardalstrafik sin depåkapacitet för fordonsflottan genom tillgång till ett verkstadsspår i Hagalunds depå norr om Stockholm.

– Det här avtalet om ytterligare kapacitet för underhåll följer på tidigare strategiska beslut om nya fordon och den utökade trafiken mellan Stockholm och Uppsala. Det är ett omfattande arbete som nu gjorts för att säkra ett hållbart tågresande i regionen, säger Hanna Bergström, chef för Trafik och infrastruktur på Mälardalstrafik.

I dag sker det löpande underhållet av Mälardalstrafiks 62 tåg, 53 dubbeldäckare och 9 Regina-tåg, i depån i Gredby, Eskilstuna. Med det nya tillskottet i Hagalund får verksamheten ökad flexibilitet och bättre förutsättningar att hantera både planerade och oplanerade underhållsbehov.

– Utöver de tretton nya tågen som beställts närmar sig också tidpunkten för större planerat underhåll för våra befintliga tåg. Det är positivt att vi kan utföra underhåll och service på ytterligare en plats. Det minskar sårbarheten och ger större driftssäkerhet i hela linjenätet, fortsätter Hanna Bergström.

Det aktuella verkstadsspåret ligger i den anrika Gamla vagnhallen, en byggnad med över 100 års historia. Hallen har nyligen rustats har nu toppmodern verkstadsstandard, samtidigt som viktiga kulturhistoriska värden bevarats. Avtalet omfattar en yta om totalt 2 500 kvadratmeter, varav 1600 kvadratmeter verkstadsyta där resterande 900 kvadratmeter utgörs av lager-, teknik- och personalytor.

– Vi är väldigt glada över att få Mälardalstrafik till oss i Hagalund. Tillsammans kan vi bidra till att fler tåg får möjlighet till underhåll och service nära Stockholms Centralstation, landets största trafiknod, säger Johanna Iivarinen, affärsutvecklare på Jernhusen.