Ökat intresse för kameror i järnvägen

Efter att Arbetsmiljöverkets förbud mot att åka på fotsteg trätt i kraft hos Green Cargo, har flera bolag uttryckt intresse för kamerabaserade alternativ. Foto: RMD
Efter att Arbetsmiljöverkets förbud mot att åka på fotsteg trätt i kraft hos Green Cargo, har flera bolag uttryckt intresse för kamerabaserade alternativ. Foto: RMD

IT-bolaget Railway Metrics and Dynamics har nu över 40 kameror i drift hos betalande kunder och ytterligare 23 på väg ut. Bolagets teknik används av flera stora aktörer inom svensk järnväg och väcker även intresse internationellt. Utvecklingen sker i nära dialog med marknaden, där nya krav och säkerhetsregler driver efterfrågan.

Fler kameror i drift – och fler på väg
Bolaget har i nuläget fler än 40 aktiva kamerasystem i skarp drift hos betalande kunder, med en årlig intäkt som överstiger två miljoner kronor. Därutöver finns ett avropsavtal som omfattar ytterligare 23 kameror, vilka levereras löpande. Systemet används dagligen hos flera större järnvägsföretag i Sverige.

Väte Rail, TX Logistik, Green Cargo, Hector Rail, Real Rail och CFL Cargo (SHN) använder lösningen i provdrift. Bolaget ser detta som ett bevis på att tekniken fungerar praktiskt, särskilt i samband med växling och incidenter under färd. Provperioderna väntas leda till nya ordrar. Även aktörer i EU, USA och Australien har visat intresse.

Funktionerna i kamerasystemet anpassas efter återkoppling från lokförare och trafikledare. Varje användningsfall dokumenteras och vidareförmedlas till utvecklingsteamet. 

Regeländringar driver efterfrågan
Efter att Arbetsmiljöverkets förbud mot att åka på fotsteg börjat tillämpas hos Green Cargo, har fler bolag visat intresse för tekniska alternativ.

Försäljningen backas upp av återkommande intäkter från existerande installationer och långsiktiga avropsavtal. Detta stärker både intäktsbasen och företagets marknadsposition.