Varbergs station prisas internationellt för hållbar design

Tävlingen samlade över 50 bidrag från hela världen, med 31 UIC-medlemmar som deltog från Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Latinamerika. Foto: Jernhusen
Tävlingen samlade över 50 bidrag från hela världen, med 31 UIC-medlemmar som deltog från Europa, Asien-Stillahavsområdet, Mellanöstern och Latinamerika. Foto: Jernhusen

Varbergs nya station uppmärksammas internationellt för sin arkitektur och hållbarhetsprofil. Vid UIC:s Railway Station Awards tar Jernhusen hem segern i två kategorier: ”Station & Urban Design” för stationshuset i Varberg samt ”Small Stations” tillsammans med Nederländerna för Svenska Reseterminaler. Projekten lyfts fram som förebilder för hur stationer kan stärka kollektivtrafiken och bidra till levande lokalsamhällen.

Internationell utmärkelse

Priserna delas ut av den internationella järnvägsunionen UIC och Station Managers Global Group. Syftet är att uppmärksamma stationer som utmärker sig inom design, funktion och hållbarhet. I kategorin Station & Urban Design prisas Varbergs station tillsammans med Bioclimatic Atlas of Major Paris Train Stations – AREP. Stationen lyfts fram för sin innovativa arkitektur och som ett föredöme för framtidens stationsutveckling. Bakom utformningen står Okidoki arkitekter.

– Vi är otroligt stolta. Att vinna i alla kategorier vi ställde upp i visar att vårt långsiktiga arbete med att utveckla stationer som fungerar i människors vardag verkligen gör skillnad. Jag är såklart extra stolt över Varberg station som vi invigde här i juli i år och som vinner i kategorin Station & Urban Design. Stationen knyter ihop staden över spåren och skapar ett nytt nav för både resor och vardagsliv på västkusten, säger Freddie Bergkvist, regionchef på Jernhusen.

Arkitektkontoret OKIDOKI har ritat Varbergs nya stationshus på uppdrag på Varbergs kommun, Trafikverket, Hallandstrafiken och Jernhusen. Foto: Åke E:son Lindman

Små stationer får internationell uppmärksamhet

I kategorin Small Stations uppmärksammas Svenska Reseterminalers affärsmodell som möjliggör utveckling av trygga terminaler även på mindre orter. Arbetet lyfts fram som ett sätt att stärka järnvägens roll som ryggrad i hela landet.

– Den här utmärkelsen betyder mycket för oss. I vårt långsmala land är förutsättningarna för resenärerna varierande beroende på väderlek, folkmängd och service. Blir det en trafikstörning eller 22 grader kallt ute är behovet av en väntsal att söka skydd och värme i minst lika stort på en liten ort som i de större städerna. Stationen blir ofta mer än bara en plats för resor på mindre orter – den blir en del av vardagslivet där människor möts och samverkar för bra lokala lösningar, säger Marina Berggren, chef för Svenska Reseterminaler.

Byggnadens trästomme och solcellsanläggning på taket ger goda förutsättningar för låga klimatavtryck och visar hur hållbarhet integrerats i utvecklingen. Foto: Jernhusen
I projektet har OKIDOKI samarbetat med konstnären Juri Markkula för att integrera konst i byggnaden. Fönsterdekorationer i trä, inspirerade av skålande champagneglas, har i vissa fönster bearbetats för att ge intryck av att vinden tagit tag i och upplöst formerna i konstverket Windy.. Foto: Jernhusen
Byggnadens trästomme och solcellsanläggning på taket ger goda förutsättningar för låga klimatavtryck och visar hur hållbarhet integrerats i utvecklingen Foto: Åke E:son Lindman

Station vid havet med trä och granit

Varbergs station är nästan helt byggd i trä och utformad för multimodalt resande. Byggnaden är inspirerad av havet och fungerar som en ny symbol för staden. Arkitekturen kännetecknas av en trästomme, vegetationstäckt tak och detaljer i granit.

– Konstruktionen i korslaminerat trä, och det stora utskjutande vegetationstäckta taket, signalerar badortens formglädje, säger Rickard Stark på Okidoki.

I juryns motivering framhålls stationens innovativa utformning som en klimatsmart katalysator för stadsomvandling. Byggnaden uppfyller kraven för Miljöbyggnad Guld och utgör en central del i utvecklingen av stadsdelen Västerport.

Okidoki har även samarbetat med konstnären Juri Markkula för att integrera konst i byggnaden. Fönsterdekorationerna i trä är inspirerade av champagneglas, där delar har bearbetats i verket Windy för att ge intryck av att vinden tagit tag i formerna.

Syftet med tävlingen och priserna är att uppmärksamma världens främsta stationer inom design, funktion och hållbarhet. Bakom stationens arkitektur och gestaltning står Okidoki arkitekter. Foto: Åke E:son Lindman
– Konstruktionen i korslaminerat trä, och det stora utskjutande vegetationstäckta taket, signalerar badortens formglädje säger Rickard Stark på Okidoki.  Foto: Åke E:son Lindman

Källa: Jernhusen och Okidoki