Infrastrukturproblem ställer till det för pendeltågstrafikens punktlighet

Pendeltågstrafiken fick en utmanande start på året. Fotograf: Mattias Diesel Näslund

Februari månads punktlighet för pendeltågstrafiken landade på 86,1 procent, vilket är en minskning med 12 procent jämfört med samma månad föregående år. Punktlighet påverkades bland annat av vintervädret som orsakat stora problem för infrastrukturen. Hela 29 procent av de uppkomna förseningarna berodde på infrastrukturproblem.

Likt januari har februari varit en månad där snö och isbildning påverkat infrastruktur och fordon. Bland annat har fordonen i år haft ovanligt många så kallade varmgångslarm. Vid hårt vinterväder har MTR infört extra tillsyn av tågen, samt löpande avisat fordon och samverkat med Trafikverket för att identifiera särskilt utsatta områden i pendeltågsnätet.

Den 11 februari spårade ett godståg ur vid Häggvik, vilket resulterade i omfattande skador på infrastrukturen. Händelsen har lett till reducerad kapacitet och slopade uppehåll för pendeltågen sedan incidenten. Pågående reparationer av rälsen påverkar fortfarande trafiken i viss utsträckning på sträckan.

— Pendeltågstrafiken har haft en utmanande start på året. När vi väl trodde att problemen orsakade av vinterns väder var lösta så drabbades tyvärr åter resenärerna av störningar som följd av bland annat det urspårade godståget i Häggvik som innebar stor påverkan på infrastrukturen. Men vi fortsätter att arbeta med att göra det bästa för våra resenärer på alla sätt som vi kan, säger Mats Johannesson vd MTR Pendeltågen.