Azerbajdzjan moderniserar landets tågflotta med hjälp av lok från Alstom

Godslokomotiven monteras ihop vid företagets fabrik i Kazakstans huvudstad Nur-Sultan. Leveransen av de återstående tågen förväntas ske i slutet av 2021. Foto: Alstom

Alstoms tunga godslokomotiv Prima AZ8A anses vara ett av de mest kraftfulla elektriska loken i världen. Det kan nå upp till hastigheter runt 120 kilometer i timmen.

Moderniseringen av Azerbajdzjans järnvägsflotta tog ytterligare ett stort steg förra året då landet mottog 9 enheter av godsloket Prima T8 AZ8A tillverkade av transportteknikföretaget Alstom.

Enligt regeringens data fick Azerbajdzjan 2020 åtta av nio beställda godslokomotiv monterade i Kazakstan, värda cirka 60,7 miljoner dollar. Året innan köpte landet 17 godslokomotiv av Alstom för totalt 101,49 miljoner dollar.

Affären mellan Alstom och Azerbajdzjans järnvägar beslutades redan i 2014 under den tidigare franska presidenten Francois Hollandes besök i Baku.

Enligt affären, värt 288 miljoner euro, skulle Alstom tillverka och leverera totalt 10 Prima M4 AZ4A-passagerarvagnar och 40 Prima T8 AZ8A-godsvagnar. Samtliga passagerarlok byggdes vid Alstoms fabrik i Frankrike och levererades sedan till Azerbajdzjan.