Lineas: Första direkttåget startade från Antwerpen till "fyrlandsregionen"

Speditören som behöver transportera stora volymer av gods erbjuder Lineas blocktåg kostnadseffektiv lösning. Företaget kör cirka 850 punkt-till-punkt blocktåg varje vecka, med last- kapacitet på upp till 2600 ton netto och en maximal längd på 750 meter. Foto: Lineas

Nyligen startade Lineas första direkttåg från Antwerpen till ”fyrlandsregionen” Österrike, Tyskland, Liechtenstein och Schweiz. Tåget är en del av Green Xpress-nätverket, som bedrivs av företaget Lineas, som nu transporterar järnvägsgods och erbjuder järnvägsförbindelser till det europeiska inlandet och djuphamnen i tyska Schwaben och Vorarlberg-regionen.

Tre Xpress-tåg per vecka, som kombinerar intermodala och konventionella vagnar, förbinder Antwerpen med Langweid-Foret i södra tyska regionen Schwaben och vidare med Wolfurt i den österrikiska regionen Vorarlberg. Ett stopp i Recklinghausen möjliggör också en direkt järnvägsförbindelse med Ruhrområdet.

I Schwaben har speditören Karl Schmidt spedition ytterligare intensifierat sin järnvägsverksamhet och öppnat spåren för andra företag.

- Vi ser speciella fördelar för Karl Schmidt spedition och våra kunder i kombinationen väg, järnväg och fartyg. Och för transporter från och till Augsburg i riktning mot Storbritannien, Irland, Portugal och Skandinavien, säger Martin Bartl, filialchef på Karl Schmidt spedition.

I Vorarlberg lossar tåget återstående gods vid Combi Cargo Terminal Wolfurt, som ingår i Terminal Service Austria (TSA). TSA kan erbjuda sina kunder tolv vanliga tåg från Österrike tack vare den nya förbindelsen och den befintliga Xpress till Wien och Wels.