Nya spår vid Kiels rangerbangård

Bangården Meimersdorf. Foto: Port of Kiel

Strukturen och tekniken vid Kiels rangerbangård i Meimersdorf i norra Tyskland har förbättrats på ett sådant sätt att godståg med en effektiv längd på 740 meter kan nu köra in och ut från stationen.
 
Bangården Meimersdorf har därmed fått större betydelse för den växande hastigheten på järnvägen från och till hamnen i Kiel. Det nya inträdesspåret möjliggör hantering av längre tåg från och med nu och stärker därmed konkurrenskraften för järnvägstransporten i stora delar av delstaten Schleswig -Holstein.

Hamnen i Kiel kan därmed räkna med en tillväxttakt på 25 procent när det gäller kombinerad trafik redan år 2021. Förutom de befintliga förbindelserna från Kombiverkehr KG-företaget, som förbinder Kiel med det nationella och europeiska järnvägsnätet, har även CFL Cargo inlett verksamheten med ett 690 meter långt direkttåg till Bettembourg i Luxemburg.
 
- Det utökade inträdespåret behövs direkt av Kiels hamn och har gjorts tillgängligt vid rätt tidpunkt, säger hamnchefen Dirk Claus.
 
Kiel-Meimersdorf var ett de 17 järnvägsprojekt i Tyskland som har genomförts av Deutsche Bahns inom ramen för det federala omedelbara handlingsprogrammet "Sea-port Hinterland Transport II".

Staden Kiel är engagerad i klimatskydd och vägtrafikminskning. Införandet av längre godståg till växelstationen, spår nr. 9 har ombyggts, anpassats och optimerats när det gäller längd och signal- och styrtekniken. Spåren har nyligen elektrifierats och anslutits till det befintliga spårsystemet och efter installation av växlingstekniken har de också kopplats till linjen som leder till Kiel Ostuferhafen.