DB Cargo och VTG presenterar nya m² vagnar

Sigrid Nikutta, DB:s styrelseledamot för godstransport och ordförande i styrelsen för Deutsche Bahn Cargo, och Heiko Fischer, styrelseordförande i VTG AG, presenterar här nya m² vagnar; Foto: Deutsche Bahn AG/Pablo Castagnola

Mer trafik på rälsen är möjligt med modulära godsvagnar, anser tyska tågoperatören Deutsche Bahn Cargo och logistikföretaget VTG, som nyligen presenterade en nyutvecklad godsvagn i Berlin.

Inom ramen av ett m2-projekt konstruerade de båda parterna den första skräddasydda vagnen på cirka ett och ett halvt år.

Efter en serie av framgångsrika testkörningar som startade våren 2020, siktar nu båda företagen på ett snabbt godkännande.

- Inom ramen av m² utvecklar vi framtidens godsvagnar. Med det nya systemet har vi en variabel plattform och kan flexibelt utbyta vagnarnas struktur. Vi bidrar därmed till miljövänliga spårbundna godstransporter och gör de ännu mer flexibla. Därmed kan vi omsätta våra kunders önskemål snabbare i praktiken, säger Dr. Sigrid Nikutta, DB:s styrelseledamot för godstransport och VD för DB Cargo.

Multifunktionell m2 är ett modulsystem där vagnarna kan anpassas individuellt efter kundernas behov. Beroende på applikation kan fyraxliga plana vagnar konfigureras med en lastlängd mellan 34,7 och 74,3 fot.

Valet av komponenter som boggier, hjulsatser eller bromsar (block- eller skivbromsar) görs också med hänsyn till avsedd användning. Detta gör att vagnarna kan optimeras enligt olika parametrar, såsom vikt, körsträcka eller kostnader. Ett antal olika strukturer möjliggör transport av en mängd olika varor.