Historiska Darssbahn återuppbyggs vid Östersjökusten av Mecklenburg-Vorpommerns delstatsregering

Bron till ön Dars.  Den centrala och dyraste delen av sträckan är denna bro i Meiningen, som måste restaureras från grunden. Foto: Stephan Grund
Bron till ön Dars. Den centrala och dyraste delen av sträckan är denna bro i Meiningen, som måste restaureras från grunden. Foto: Stephan Grund

I slutet av augusti 2020 ljöd officiellt startskottet för en återuppbyggd järnvägssträcka vid Tysklands Östersjökust.

Denna så kallade Darssbahn är ett viktigt så kallat återuppbyggnadsprojekt, som har startats landets infrastrukturministerium, bland annat för att stimulera turismen i regionen.

Efter trettioåriga kriget fram till Napoleonkrigen var ön Darss, liksom hela Vorpommern, svenskt territorium (med undantag för tiden 1715-1720, då det var danskt). Under en kort tid under krigsåret 1941 hade nazistiska SS ett underläger till koncentrationslägret Neuengamme, KZ Darß-Wieck, på Darss. Med två undantag tillhörde de fängslade Jehovas vittnen.

Darss är känt för de många flyttfåglar, såsom tranor och gäss, som stannar här. Turism har länge varit områdets huvudnäring och den har ökat efter Tysklands återförening 1990.

Den restaurerade sträckan går från Barth via Zingst till Prerow.  Landets infrastrukturministerium vill främja återaktiveringen av linjen. En viktig milstolpe är planeringen av järnvägsbron i Meiningen.

- Darssbahn är ett stort projekt för hela västra Pommern. Utbyggnaden av järnvägslinjen från Barth via Zingst till Prerow erbjuder oss tre stora fördelar. Vi ansluter ön Darss till tyska järnvägsnätet igen. Detta är bra för både lokalbefolkningen och turister. Vi säkrar också tågtrafiken på den tidigare rutten från Velgast till Barth. Järnvägen förblir således närvarande i området. Och samtidigt bidrar vi till ökat klimatskydd i vårt land, sade premiärminister Manuela Schwesig.

Den 19 kilometer långa, enkelspåriga Darssbahn-linjen från Barth till Zingst och vidare till Prerow är avsedd att göra det möjligt för lokalbefolkningen och semesterfirare att återvända till halvön Fischland-Darss och därifrån till fastlandet med tåg efter mer än 75 år och därmed minska biltrafiken till denna populära tyska semesterregion. Den centrala och dyraste delen av sträckan är bron i Meiningen, som måste restaureras från grunden.

Det federala transportministeriet lovade i februari att täcka en tredjedel av kostnaderna för järnvägsbron, vars kostnader förväntas uppgå till cirka 53 miljoner euro.

Resten av finansieringen är uppdelad mellan Usedomer Bäderbahn (UBB) som infrastrukturägaren och utvecklaren och den delstaten inom vars område sträckan byggs.