Deutsche Bahns höghastighetståg får nya signalsystem

ETCS-signalstandard. Foto. Siemens

Den franska Alstom-gruppen, som till exempel producerar och levererar TGV-höghastighetståg och signalsystem, kommer att utrusta ytterligare 19 av Deutsche Bahn AG:s ICE-höghastighetståg med den senaste ETCS-signalstandarden. Monteringsarbetet, som kommer att kosta över 10 miljoner euro, beräknas vara klart i september 2021.

Projektet är ett uppföljningskontrakt på ICE1-modellen, där Alstom redan har utrustat 39 tåg för en höghastighetssträcka mellan Berlin och München. Sedan höghastighetsbanan öppnades har antalet passagerare mer än fördubblats.

- Vi är glada över att Deutsche Bahn återigen visar sitt förtroende för Alstom med denna komplexa eftermonteringsuppgift. Det är ytterligare ett steg mot att göra Tyskland redo för digitala järnvägar och garanterar Deutsche Bahn en enhetlig flotta som är flexibel och redo att rullas ut, säger Dr. Joerg Nikutta, Alstoms direktör i Tyskland och Österrike.

Avtalet inkluderar utveckling, design och produktion av ETCS Level 2 Baseline 3 digitala signalsystem samt installation, anslutning till befintliga tågkontrollsystem och idrifttagning. Det nya systemet kommer att säkerställa kontinuerlig kommunikation mellan tåg och spår.

Med projekt i 30 länder har Alstom installerat nästan 40 procent av alla ERTMS-nivå 2 längs de europeiska järnvägsskenorna och utrustat över 8000 tåg av 200 olika typer med sin Atlas ombord ERTMS-lösning. Atlas är en skalbar lösning som kan anpassas till alla typer av trafik och driftsbehov: passagerare och gods, hög hastighet och stadstrafik 

Arbetet kommer att utföras i samarbete med flera Alstom-avdelningar i Berlin, Braunschweig (installationsdesign och projektledning), Charleroi, Belgien (produktutveckling, validering och montering för ETCS) och Lyon / Villeurbanne, Frankrike (tillverkning av komponenter). 
Ombyggnaden av tågen kommer att utföras på ICE-fabriken i Hamburg-Eidelstedt, varifrån tågen kommer senare att inleda tågtrafiken.

Alstom har 15 års erfarenhet av att sätta igång det digitala signalsystemet ERTMS Level 2.