Ungerska MAV-Start lanserar anbudsprocess för batteri-elektriska tåg

Stadlers batteritåg är konstruerat för användning på icke-elektrifierade eller delvis elektrifierade linjer. Tågets prototyp har en räckvidd på 80 kilometer med en körhastighet på upp till 140 km/h i rent batteriläge. Foto: Stadler

Ungerns nationella passageraroperatör, MAV-Start, har utfärdat anbudsinfordran för ett ramavtal om leverans av upp till 50 stycken batteri-elektriska tåg.

De nya bi-mode-tågen ska kunna fungera som multipel med Stadlers EMU-tåg av typ Flirt.

Anbudet avser 30 stycken tåg med 150 sittplatser var och 20 stycken tåg med lågt golv och med 200 sittplatser, som är konstruerade för att fungera på linjer som är elektrifierade med 25kV 50Hz- spänning och som bedrivs med hjälp av batterier.

MAV-Start har avsikt att köpa de 20 200-sitsiga tågen först.

Tidsfristen för inlämnande av anbud är den 22 juni. Ramavtalet förväntas löpa under nio år.