Underhållet av nedläggningshotade Kasköbanan fortsätter

Trafiken ökade på Kasköbanan under 2020-årets första kvartal. Drygt 200 godståg trafikerade järnvägen till Kaskö under 2018. År 2019 var de 332 till antalet. Foto: Wikimedia, kredit: Santeri Viinamäki/ Sunter

Underhållet av järnvägen mellan finländska hamnstaden Kaskö och staden Seinäjoki kommer att fortsätta till slutet av 2022.

Kasköbanan har varit hotad i flera år men fått uppskov ett par år i taget. Det här är en mycket positiv nyhet, säger Kaskö hamns vd Patrik Hellman.

För ett år sedan meddelade Trafikledsverket att underhållet avslutas i slutet av 2020. Men eftersom trafiken ökat på järnvägen de två senaste åren kommer underhållet att fortsätta till slutet av 2022, meddelar Trafikledsverket i ett pressmeddelande.

- Det här är en mycket positiv nyhet, det betyder att vi har jobbat med rätt saker de två senaste åren sedan järnvägsföreningen grundades, säger Patrik Hellman, vice ordförande för Södra Österbottens järnvägsförening och vd för Kaskö hamn till nyhetssajten Svenska Yle.

Nyheten om att underhållet av banan förlängs var inte helt och hållet väntad. Men järnvägsföreningen har jobbat tätt ihop med Trafikledsverket för att utveckla banan.

- Trafiken har ökat vilket var kravet, vi måste bevisa att det finns behov. Trafikledsverket kan inte sätta lock på banan nu, säger Hellman.

I ett pressmeddelande från Finlands Trafikledsverk står det skrivet att 211 godståg trafikerade järnvägen till Kaskö under 2018. År 2019 var de 332 till antalet.

Kasköbanan når ändå inte ännu upp till gränsen på 300 000 ton per år som är gränsen för att ett lågt trafikerat banavsnitt ska hållas i körbart skick.

Enligt Trafikledsverket är järnvägen mellan Kaskö och Seinäjoki i dåligt skick och kräver effektiverat underhåll och specifika reparationer. I början av 2022 ska en ny behovskartläggning göras, då ska också underhållsläget bedömas.