Anbud annonserat för planering av Budapests linje M5

Tunnelbanetåg på Budapests metrolinje nummer 2, på stationen Örs vezér. Foto: Wikimedia, kredit: Christo

Den nyligen grundade Budapest Development Center (BFK) har lanserat tre planeringsanbud för tunnelbanelinjen M5:s första byggfas i den ungerska huvudstaden.

M5-projektet kommer att skapa en länk mellan kollektivtrafikoperatörens förortslinjer H5, H6 och H6. Linjerna, som kollektivt kallas för HEV, utgör stadens snabba nordvästra regionala järnväg. De har funktionen att ansluta trafiken på de tre linjerna till en enda linje, vilket möjliggör kontinuerlig service från Szentendre i norr till Csepel och Ráckeve i söder.

Det första anbudet omfattar planering av omdirigeringen av den norra delen av HÉV:s linje mellan Csepel och Boráros tér till linje H7.

Linjen kommer att utvidgas till den befintliga terminalen vid linje H6 vid Közvágóhíd, med dessa två linjer fortsätter till Boráros tér, innan den utökas till stationen Kálvin tér. Därmed skapas en ny anslutning till tunnelbanelinjerna M3 och M4.

Den befintliga överjordiska anpassningen av H7, som går längs Donaufloden, kommer att omvandlas till grönytor och användas för offentliga utvecklingsprojekt.

Den södra änden av H7 kommer att förlängas längs ön Csepel från Csepel till stationen Erdősor út. Det andra anbudet omfattar modernisering av linje H5, som går från Batthyany ter till Szentendre.

Båda anbuden innehåller godkännandedokumenten, liksom byggplanering inklusive, depåer, signalering, informationssystem för passagerare, parkeringsplatser, allmänna utrymmen och vägkorsningar som gränsar till stationerna. Projektet inkluderar också ombyggnad av stadens stora torg som påverkas av byggarbetena.