Taipei lanserar helautomatiserad tunnelbanelinje

Denna totalt 52 kilometer långa cirkulära linje gör det möjligt för pendlare att resa direkt från Taipeis ytterområden till New Taipei City, utan att behöva först åka via centrala Taipei. Foto: New Taipei Department of Transit Systems

Nyligen öppnades den första 15,5 kilometer långa sträckan av den taiwanesiska huvudstaden Taipeis helautomatiska MRT ring linje från Wugu Industrial District till en omstigningsstation till tunnelbanans Green Line vid Dapinglin.

Linjen är utrustad med CBTC-klass automatisering 4 (GoA 4) och har 14 stationer, varav 13 upphöjda och en underjordisk. Underhållsnivån ligger på nivå 5 för tungt underhåll.

Linjen är det första steget i den 52 kilometer långa cirkulära linjen som gör det möjligt för pendlare att resa direkt från Taipeis ytterområden till New Taipei City, utan att behöva först köra genom centrala Taipei.

Planeringen för de nordliga och södra delarna har godkänts och när den östra delen är klar kommer linjen att gå igenom 14 administrativa distrikt i Taipei City och New Taipei City, med 14 byten som ansluter till andra tunnelbanelinjer.

I öppningen deltog Taipeis borgmästare, Ke Wen-je, och den nya vice borgmästaren i Taipei, Hou You-yi, tillsammans med Taiwans president Tsai Ying-wen och premiärminister Su Tseng-chang.

Taipeis Department för Rapid Transit Systems (Dorts) tilldelade Ansaldo STS och AnsaldoBreda (nu Hitachi Rail Italy) ett kontrakt på 220 miljoner euro i april 2009 för leverans av elektriska och mekaniska system.