Första fasen av Hongkongs tunnelbanelinje Tuen Ma öppnas

Linjen är en del av den försenade 17 kilometer långa Shatin - Central-länken (SCL), som kostade 97,1 miljarder HK (12,43 miljarder US-dollar) att bygga och som därmed är Hongkongs dyraste metroprojekt hittills. Foto: MRT

Tunnelbaneoperatören MTR planerar att öppna fas 1 av Tuen Ma-linjen i Hong Kong den 14 februari. Servicen förbinder stationen Hin Keng med den sanerade Diamond Hill-stationen och Kai Tak.

Efter öppnandet av TML-fas 1 kan passagerarna som reser på Ma On Shan-linjen resa till Kai Tak-stationen i East Kowloon via Hin Keng och Diamond Hill utan att behöva byta.

Den utvidgade Diamond Hill-stationen kommer att få en ny omstigningsmöjlighet mellan TML och Kwun Tong Line, vilket gör det lättare att resa norr- och österifrån, från de nya territorierna till östra Kowloon och östra Hong Kong Island. Utvidgningen kommer också att lindra trycket på East Rail- linjen mellan stationerna Tai Wai och Kowloon Tong under rusningstiden.

SCL försenades efter påstådd dålig byggnadskvalitet hos nya plattformar vid Hung Hom-stationen. Dessutom försvann 40 procent av byggnadsdokumenten.

Tågen på Ma on Shan linjen kommer att användas för icke-passagerartestning på det nya avsnittet mellan Hin Keng och Kai Tak-stationerna i slutet av januari.