Tyska spårnätet måste förnyas

Tyska järnvägsindustrin är stabil trots att en mängd andra branscher har börjat få svårigheter under årets första hälft.

Inte heller internationella kriser som den om Ukraina har kunnat påverka tyska orderingången negativt. Philippe Citroën, generaldirektör för Europeiska järnvägsindustriförbundet (UNIFE) bekräftade i stort sett samma bild även globalt. Enligt en färsk undersökning som Citroen presenterade växte den världsomfattande järnvägsindustrin med 1,5 procent på en ny rekordnivå. 

Bland annat kom detta fram under Innotrans´ inledande presskonferens den 22 september. Efterfrågan på tysk järnvägsteknik är fortsatt stor. Vid presskonferensen kom det också fram att allt inte är guld som glänser.

– Det tyska bannätet måste genomgå en omfattande förnyelse och upprustning. En del spåravsnitt härstammar från kejsartiden. Tågklareringen och dirigeringen sköts på många håll fortfarande med hjälp av 70 år gammal teknik, berättade Ronald Pörner, ordföranden för Tyska järnvägsindustriförbundet (VDB).

För upprustningen behövs minst 600 miljoner euro. Regeringen har hitintills lovat 300 000. Här behövs det allvarliga samtal, ansåg Förbund för tyska transportföretag, Martin Henke.

Årets upplaga av Innotrans ser ut enligt den tyska järnvägsbranschen representanter att bli historiens största järnvägsmässa. För första gången omfattar utställningsytan över 100 000 kvadratmeter. Dessutom har mässarrangörerna utökat spårlängden utomhus till 3,5 kilometer. Det har bidragit till att i år finns det 145 tågsätt, vagnar, spår- eller övriga nyttofordon på utomhusområdet. Mässan presenterar i år för första gången hela 140 innovationer. Cirka 100 000 fackbesökare väntas i år.

Markku Björkman

Foto: Podiedeltagarna på Innotrans´ inledande presskonferens en dag före mässans öppnande. Från vänster: Dr. Christian Göke, koncernchef för Messe Berlin GmbH, Philippe Citroën, generaldirektör för Europeiska järnvägsindustriförbundet (UNIFE), Prof. dr Ronald Pörner, VD för den Tyska järnvägsindustriförbundet, (VDB) Herbert Zimmermann, verkställande direktör i Electro-industriförbundet (ZVEI) Dr Martin Henke, verkställande direktör, Föreningen för tyska transportföretag (VDV) Dr.-Ing. Roland Leucker, verkställande direktör för tyska Förbundet för forskning av underjordiska transporter (STUVA)