Alstom har tecknat ett andra tioårigt underhållskontrakt för ETCS

Kontroll av ETCS-utrustning vid SBB:s depå. Alstoms Atlas-serie erbjuder, enligt tillverkaren, ett paket med 100 procents driftskompatibel utrustning. Med projekt i 29 länder är företaget världsledande inom ETCS fordonssystem. Foto: SBB, kredit: David Schweizer

ETCS-utrustningen tillhör SBB, det schweiziska nationella järnvägsföretaget. Under åren 2003–2008 installerade Alstom ETCS ombordutrustning på cirka 500 olika fordonstyper som en del av den första vågen i ett schweiziskt federalt program som uppfyllde ETCS-krav. Stödkontraktet som ingicks vid den tiden förlängs nu med ytterligare tio år, inklusive ett treårigt alternativ. Värdet på kontraktet uppgår till över 25 miljoner euro.

- Vi är mycket nöjda med det förtroende som SBB har visat för oss genom denna kontraktsförlängning. Vårt mål är att garantera tillgången på reservdelar till den stora SBB-flottan och därmed ge ett viktigt bidrag till en smidig drift av järnvägstrafiken i Schweiz, säger Cora Hentrich-Henne, VD för Alstom i Schweiz.

Kontraktet omfattar logistikhantering, reparation och kalibrering samt översyn av ETCS-komponenter ombord, hos mätutrustning, teknisk support, utbildning och hjälp på plats.

ETCS (European Train Control System) utgör signal- och kontrollkomponenten i European Rail Traffic Management System (ERTMS), vilket säkerställer att tågen följer hastighetsbegränsningar och signalstatus.

ETCS Level 2 ökar linjekapaciteten med högre säkerhet genom att bestämma och justera tåghastigheten genom kontinuerlig tågkontroll och övervakning via radiokommunikation.