SJ etta bland Sveriges digitala resebolag

SJs digitala kundinderaktion lyfts upp som Sveriges bästa i en ny studie. Foto: SJ

SJ rankas som Sveriges mest digitala reseföretag i management- och teknikkonsultbolaget BearingPoints stora studie Digital Leaders in Sweden 2020. Studien, som genomförs för femte året i rad, har tittat närmare på hur 84 svenska storbolag står sig när det gäller digital kundinteraktion. I kategorin persontransporter toppar SJ listan före bolag som SAS, Stena Line och SL.

– Ska vi få allt fler människor att resa klimatsmart så behöver vi också leda den digitala utvecklingen. För oss är det högsta prioritet att våra digitala produkter är mer attraktiva än flyg- och bussbolagens, säger Mats Almgren, Kommunikations- och försäljningsdirektör på SJ.

Undersökningen bygger på en studie av 84 svenska företag inom elva olika industrier. Det som bedömts är hur långt företagen kommit i sin kundinteraktion inom fyra digitala områden: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. SJ försvarar sin position som Sveriges mest digitala resebolag. I kategorin för digital marknadsföring klättrar SJ till en sjundeplats när man ser på samtliga 84 bolag oavsett bransch.

– SJ presterar bra inom samtliga dimensioner och det märks att man satsar på digitalisering med ett starkt kundfokus. Vår rapport visar att SJ är duktiga på att involvera sina kunder i den digitala kundupplevelsen och har en väl anpassad mobil hemsida och app med hög funktionalitet. Sedan drivs man av en bra digital produktupplevelse och starka resultat i Sociala medier och i Display advertising, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint Sweden.

– Undersökningen är ett erkännande för vår digitaliseringsresa. Och extra kul är det att vi klättrar i rankingen för digital marknadsföring där vi jämförs med stora bolag i helt andra branscher, säger Mats Almgren, Kommunikations- och försäljningsdirektör på SJ.