Kina öppnar drygt 1800 km lång järnväg för tunga transporter

Bygget av 85-meter höga Fenheviadukten längs Haoli-järnvägen i Kina. Foto: China State Railway Group (CR)

Kinas Haoji-järnväg, som är exakt 1 813,5 kilometer lång, en tung-godslinje mellan nord och södra delen av landet öppnades officiellt den 28 september.

Den elektrifierade linjen går från Ordos City i Indre Mongoliet söderut genom provinserna Shaanxi, Shanxi, Henan, Hubei, Hunan och Jiangxi till Ji'an.

Sträckan mellan Taoli-templet och Pingtian är dubbelspårig, medan resten av linjen består av singelspår med möjlighet att lägga ett ytterligare andra spår vid behov. Transporterna genomförs med en maximal hastighet på 120 km/h.

Byggandet påbörjades 2015. Projektet, som tidigare var känt som Menghua Railway, stod inför några stora utmaningar eftersom linjen korsar både Yangtze och Gula floden två gånger. Den passerar också genom Mu Us-öknen, Loess-platån och tre bergskedjor. Det finns 770 broar med en total längd på 381 kilometer och 229 tunnlar på total längd av 468,5 kilometer.

Enligt China State Railway Group (CR) "har under konstruktionen totalt 119 byggmetoder moderniserats, 165 patent godkänts, 60 vetenskapliga och tekniska priser har tilldelats och 85 vetenskapliga forskningsprojekt har startats. Dessutom har man utvecklat världens första stora sektionsprofilerade jordtrycksbalansskyddsmaskin. "

Haoji Railway använder också den senaste tekniken och har enligt CR designat integrerad transmission, intelligentare kraftförsörjning och effektivare drift och underhåll av infrastruktur.

En ny företagsmodell etablerades för projektet. Under 2012, under ledning av det tidigare järnvägsministeriet och lokala myndigheter, inrättades 16 företag som projektsponsorer i det som blev Kinas största järnvägsföretag för blandat ägande. Antalet aktieägare har sedan dess ökat till 21.

Haoji Railway har 21 godsterminaler och en kapacitet på mer än 200 miljoner ton per år.