DB investerar 250 miljoner euro i hybridteknik

Deutsche Bahn ersätter lok och andra större fordon med nya, energibesparande modeller. Foto: Deutsche Bahn

Deutsche Bahn (DB) använder hybridteknologi för att minska energiförbrukningen inom sin tågflotta. Därför har DB ersatt lok och andra större fordon med nya, energibesparande modeller.

Den tyska järnvägsoperatören vill att dess underhållsflotta ska bli mer miljövänlig och kraftfull. Följaktligen har företaget tecknat ett ramavtal för upp till 56 specialfordon som kommer att utrustats med hybridteknik.

Dessa kommer att utföra underhålls- och reparationsarbeten på elledningar. Deutsche Bahn investerar cirka 250 miljoner euro i detta projekt.

Alstoms hybrider

Ett nytt 1 000 hästkrafter starka hybridlok är medelpunkten vid Audi-fabriken i Ingolstadt, Tyskland och levererar såväl delar som färdiga bilar.

Den nya järnvägstekniken ger mer ekonomiska och energieffektiva tågtransporter med låga utsläpp

Det nya loket har utvecklats av Alstom och är utrustad med hybridteknik med såväl en elmotor som en dieselmotor. På Audi-fabriken i Ingolstadt finns totalt 18 kilometer räls vilka binder ihop området där närmare 600 000 Audi-bilar produceras varje år.

Dagligen anländer 15 tåg med pressade karossdelar, motorer, växellådor och dessutom färdigbyggda bilar från andra tillverkningsplatser som ska levereras till sin nya ägare – samtidigt som bilar tillverkade i Ingolstadt lämnar fabriken med tåg.

Batteriet ger två timmars eldrift och laddas med koldioxidneutral el.