Alstom utrustar 17 av DB:s internationella höghastighetståg med Atlas ETCS

DB:s ICE3 på Brüssels centralstation. Photo: Alstom

Kontraktet är värt mer än 30 miljoner euro. Den nya tekniken bidrar till att tågen, som normalt trafikerar längs internationella bansträckor kan trafikera exempelvis mellan tyska städerna Stuttgart och Ulm, där höghastighetslinjen har utrustats med ETCS Level 2.

Dessutom kommer ICE3-tågen att få möjlighet att utnyttja även det belgiska nätverket och för första gången använda enbart ETCS på den franska höghastighetslinjen mellan Paris och Strasbourg.

- Tillsammans med Deutsche Bahn sätter vi ytterligare en viktig milstolpe för integrerade tågoperationer inom det europeiska järnvägsnätet. Vi är glada över att utöva inflytande på digitaliseringen av den europeiska järnvägsindustrin på ett avgörande sätt, säger Jörg Nikutta, VD för Alstom i Tyskland och Österrike.

Denna order inkluderar ETCS-utveckling, design, tillverkning och integration av befintliga nationella säkerhetssystem. Detta nya kontrollsystem för rullande materiel kommer att integreras i fordonets styrteknologi i samarbete med tågtillverkaren.  Integreringen kommer att genomföras steg för steg i Tyskland, på gränsövergångarna till Schweiz, Belgien och Frankrike.

ETCS-installationen, inklusive demontering av dagens system, och idrifttagandet kommer att ske på Alstoms fabriker i Salzgitter och Braunschweig. Alstom kommer att ansvara för servicen av kontroll- och signalteknologier under sex år.