ÖBB testar passagerartrafik med batteri-elektriskt tåg

Cityjet -eco. Tåget har en maximal effekt på 1,3 megawatt i batteriläge, och kan uppnå en maximal hastighet på 140 km i timmen på icke-elektrifierade linjer. Foto: ÖBB

Österrikiska statliga järnvägsbolaget ÖBB, bekräftade den 24 augusti att dess prototyp av Siemens Desiro ML:s batteri-elektriska tåg kommer att testas i passagerarservice i september 2019.

Detta trevagnståg, som kallas för Cityjet eco av ÖBB, kommer att göra sin passagerardebut på linjen St Pölten - Horn i södra Österrike, där tåget kommer att tjänstgöra mellan 9 och 13 september.

Tåget kommer också att användas på linjerna från St Pölten till Hainfeld och Krems mellan 16 och 20 september och på linjen Pöchlarn - Scheibbs mellan 23 och 27 september.

Testerna kommer att fokusera på tågets takmonterade batterisystem och dess prestanda vid passagerardrift. Målet är att använda resultaten från pilotprojektet för att utveckla ett serietillverkat tåg för drift på icke-elektrifierade linjer.

Tågets 500 kWh litium-titan-batterisystem laddas när fordonet körs på 15 kV- elektrifieringssystem.

Tåget har, enligt Österrikes ministerium för transport, innovation och teknik (BMVIT), ett ledningsfritt område på cirka 80 km, vilket är tillräckligt för drift på cirka 80 procent av landets icke-elektrifierade linjer och man räknar med en höjning av räckvidden till 120 km i framtiden när tekniken förbättras ytterligare.