Docklands Light Railway förlängs

Ett DLR-tåg ankommer till Canning Town. Foto: EWR

En 5 kilometers förlängning av Londons Docklands Light Railway, den förarlösa lätta tunnelbanan från Canning Town till Stratford International öppnade den 31 augusti. Linjen är tänkt att möta den växande efterfrågan på kollektivtrafik i Lower Lea Valley i östra London, och även ge tillgång till arenor under de olympiska spelen 2012.

Projektet, som kostat 211 miljoner pund, omfattar ombyggnad av en "underutnyttjad" järnväg för automatisk drift och byggande av en ny linje mellan Stratford station och Stratford International, som trafikeras av inhemska persontåg på linjen High Speed ​​1. I projektet ingår fyra nya och tre konverterade stationer, som ursprungligen var planerade att öppna i juli 2010.

Regeringen gav klartecken för projektet i oktober 2006 och Transport for London lade ut tre entreprenader under första halvåret 2007. Ett joint venture mellan Skanska och GrantRail (nu VolkerRail) vann projekteringskontrakt värda 39 miljoner pund och huvudsakliga byggentreprenader värda 67 miljoner pund, medan Taylor Woodrow byggde den planskilda korsningen vid Canning Town. De första testen av förlängningen började i december 2010.