Största brittiska järnvägssatsningen sedan viktorianska eran

East Midland tåg Class 222 Meridian på stationen i staden Sheffield. Moderniseringen inleds med full elektrifiering av Midland- stambanan som förbinder London med Bedford i East Midlands och Sheffield. Foto: St BC

Den brittiska regeringen har beslutat om att satsa 9 miljarder pund på upprustning av flera järnvägslinjer. Moderniseringen inleds med full elektrifiering av Midland-stambanan som förbinder London med Bedford i East Midlands och Sheffield. Satsningen betraktas som det största investeringsprogrammet för järnvägarna sedan den viktorianska eran.

Regeringens investeringsbeslut lovordades av BBC:s transportexpert Christian Wolmar, som betecknade beslutet som "politiskt het potatis".

– Det här är hemskt goda nyheter. Regeringen måste ges beröm för att den på detta sätt stöder järnvägsindustrin, sade Wolmar i BBC.

Ytterligare järnvägssträckor kommer enligt ledarna för regeringskoalitionen, premiärminister, David Cameron och biträdande premiärminister, Nick Clegg, att moderniseras i Manchester- området, södra Wales och East Coast Main Line.

David Cameron och Nick Clegg presenterade beslutet om järnvägssatsningen i samband med ett informationsmöte med ett antal företagsledare i Midlands.

Byggarbeten beräknas börja tidigast 2014, eftersom tillkännagivandet av investeringar i järnvägar avser perioden 2014 till 2019.

Planerna går ut på följande:

Elektrifiering av Midland Main Line från Bedford till Sheffield, lokala linjer i de walesiska dalarna och en förlängning av den redan aviserade elektrifieringen mellan Manchester och Leeds

Norra nätet - i närheten av Manchester inleds en rad projekt, som förbättrar järnvägskapaciteten för fler och snabbare tåg i norra England.

Upprustningen av sträckan Main Line från London till Leeds och Newcastle till östkusten

Upprustning av öst-västliga länken från Oxford och Aylesbury till Milton Keynes

Elektrifiering av linjerna från London till Bristol och Cardiff och från Manchester till Liverpool, Blackpool och Leeds.

Drygt 350 miljoner pund för förlängning av perronger.

Enligt BBC:s transportkorrespondent, Richard Westcott, blir det skattebetalarna som får stå för det mesta av pengarna. Han uttryckte också farhågor om betydande höjningar av biljettpriser i framtiden.

– Priserna har redan gått upp med 3 procent mer än inflationen jämfört med förra året, sade BBC:s  korrespondent i brittiska radion.

Oppositionens representant i transportärenden, Maria Eagle, sade att investeringarna inte skulle komma i användning förrän efter nästa riksdagsval. Hon betonade dock att ”det är nu som järnvägen behöver upprustas”.

Dessutom har en ny järnvägsförbindelse till Heathrow - flygplatsen fått klartecken. Sträckan som kommer att kosta 500 miljoner pund, kommer att minska resan med upp till 30 minuter för resenärer som reser från söder Wales, västra England och Thames Valley längs Great Western stambanan.

Från 2021 kommer tågresenärerna inte längre behöver åka via London Paddington. Denna nya sträckan kommer att byggas från Slough till Heathrow.