SJ har nått halvtid i övertagandet av det nya snabbtåget SJ 3000. NU tar SJ över tåg nummer 9 och 10 i ordningen av de totalt 20 beställda snabbtågen från Bombardier.
– Produktionen av snabbtågen rullar på riktigt bra och i höst kommer det sista tåget att levereras från fabriken i Hennigsdorf utanför Berlin, säger Roger Nilsson, projektledare hos SJ.
Det nästa sista tåget, nummer 19, besiktigas av SJ i Hennigsdorf under vecka 28. Det allra sista tåget är egentligen det första.
– Tågsätt nummer 1 var något av en prototyp och har skickats tillbaka till Hennigsdorf för att byggas om till samma status som de senare tågen.
Efter besiktningen i Tyskland körs varje nytt tågsätt till Västerås där rutinprovningar genomförs. Sedan går det in i övertagandefasen som innebär att tåget ska klara 25 000 kilometer i det närmaste prickfri körning. Efter testkörningen åtgärdas alla upptäckta avvikelser under en vecka innan SJ formellt övertar ansvaret. Mycket arbete återstår med andra ord för Bombardier och SJs besiktningspersonal.
– Målet är att SJ tagit över alla 20 tågsätt fram till årsskiftet, säger Roger Nilsson.
Testkörningsperioden har lett till att de nya snabbtågen är mycket driftsäkra när de sätts i trafik. Det visar vårens driftstatistik där antalet stoppande fel var drastiskt få. Bortsett från en älgkrock har bara två stoppande fel rapporterats.
I februari sattes det nya snabbtåget i trafik på sträckan Stockholm-Sundsvall. I slutet av juli kommer SJ 3000 att göra sin premiärtur på sträckan Stockholm-Östersund. Tåget kommer efterhand att sättas in på flera sträckor i landet. Totalt utökas SJ:s fordonsflotta med 5 000 nya säten när alla tågen tagits i trafik.