”Nya tunnelbanor blir förarlösa”

Foto: Bombardier

De flesta nya tunnelbanesystem kommer i framtiden att vara förarlösa vilket ger tätare trafik och lägre kostnader utan att säkerheten blir lidande, enligt en prognos från Bombardier Transportation, som presenterades vid konferensen MetroRail 2012 i London.

Avancerad teknik för förarlösa tunnelbanetåg, som Bombardier levererar till bland annat tunnelbanan i Singapore, och introduktion av nya signalsystem var några av de ämnen som debatterades på konferensen. Enligt Bombardiers beräkningar kommer år 2020 hela 75 procent av världens nybyggda tunnelbanesystem att vara förarlösa, medan 40 procent av de befintliga tunnelbanenäten uppgraderats till förarlösa system.

Genom stora teknologiska framsteg inom ATC (automatic train control) kan förarlösa tunnelbanesystem både skapa fördelar för operatören och för resenärerna i form av mer frekventa avgångar och flexibilitet. Dessutom blir kostnaderna lägre utan att säkerheten blir lidande.

Bombardier har sedan 1980-talet levererat det automatiska tågkontrollsystemet Bombardier Cityflo för tunnelbanesystem med och utan förare. Systemet har installerats till bland annat Madrids tunnelbana. Systemet levererades även till kinesiska Shenzhen Metro linje 3.

I London vann Bombardier nyligen upphandlingen om att uppgradera signalsystemet på de fyra linjer som löper ovan mark (Metropolitan, District, Circle, Hammersmith, och City Lines). Bombardier levererar även 1 778 tunnelbanevagnar som ska sättas in i trafik på dessa linjer och på Victoria Line.