Bombardier får order till Pekings tunnelbana

Foto: Wikipedia

Bombardier Transportation har fått en order på driv- och styrutrustning till 63 sexvagnars tunnelbanetåg som ska trafikera en ny tunnelbanelinje i Peking. Ordern togs hem tillsammans med Bombardiers joint venture-partner New United Group (NU) och beställare är Beijing MTR Construction Administration Corporation.

Bombardier kommer att svara för konstruktion, produktion, utprovning, driftsättning och underhåll samt även, i ett första skede, reservdelar till de nya tunnelbanetågen som kommer att byggas av CNR Changchun Rail Vehicles och CSR Sifang. Bombardiers andel av kontraktet är värd cirka 25 miljoner euro och driv- och styrutrustningen kommer att levereras från Bombardiers produktionsanläggningar i Västerås och Changzhou i Kina. 

De nya tågen levereras till Pekings nya tunnelbanelinje nr 14 och erbjuder bland annat större kapacitet än de tåg som idag är i drift i staden. Linje 14 har en total sträckning på 47,3 kilometer och är den längsta linjen i Pekings tunnelbanenät. Driftstart är planerad till slutet av 2014.

– Det är glädjande att Bombardier befäster sin ledande marknadsposition inom driv- och styrsystem när det gäller leveranser till kinesiska tunnelbaneprojekt. Genom att kombinera Bombardiers kompetens i Västerås och i Kina skapar vi vinnande koncept för en mycket intressant marknad, säger Håkan Agnevall, affärsområdeschef för Power and Propulsion Controls inom Bombardier.

Bombardier kommer att svara för konstruktion, produktion, utprovning, driftsättning och underhåll samt även, i ett första skede, reservdelar till de nya tunnelbanetågen som kommer att byggas av CNR Changchun Rail Vehicles och CSR Sifang. Bombardiers andel av kontraktet är värd cirka 25 miljoner euro och driv- och styrutrustningen kommer att levereras från Bombardiers produktionsanläggningar i Västerås och Changzhou i Kina. 

De nya tågen levereras till Pekings nya tunnelbanelinje nr 14 och erbjuder bland annat större kapacitet än de tåg som idag är i drift i staden. Linje 14 har en total sträckning på 47,3 kilometer och är den längsta linjen i Pekings tunnelbanenät. Driftstart är planerad till slutet av 2014.

– Det är glädjande att Bombardier befäster sin ledande marknadsposition inom driv- och styrsystem när det gäller leveranser till kinesiska tunnelbaneprojekt. Genom att kombinera Bombardiers kompetens i Västerås och i Kina skapar vi vinnande koncept för en mycket intressant marknad, säger Håkan Agnevall, affärsområdeschef för Power and Propulsion Controls inom Bombardier.