Siemens levererar lok till flera amerikanska delstater

Charger har utrustats med en så kallad dynamisk bromsning med regenerativ förmåga. Det innebär att loket kan leda och lagra överskottskraft som genereras genom dynamisk bromsning. Foto: Siemens
Charger har utrustats med en så kallad dynamisk bromsning med regenerativ förmåga. Det innebär att loket kan leda och lagra överskottskraft som genereras genom dynamisk bromsning. Foto: Siemens

Transportministerierna i de amerikanska delstaterna Illinois, Kalifornien, Michigan, Missouri och Washington har gett Siemens i uppdrag att utveckla och leverera 32 specialtillverkade dieselelektriska lok för passagerartrafik.

Siemens Charger, som det skräddarsydda loket heter, är ett dieselelektriskt lokomotiv designad av Siemens Mobility, avsett för nordamerikanska marknaden.

Charger drivs av en 4400 hk (3300 kW) Cummins 16 cylinders QSK95 höghastighets-4-takts dieselmotor, som uppfyller amerikanska Miljödepartementet EPAs Tier IV utsläppsnormer, som träder i kraft senare i år.

Lokets högsta hastighet i tjänst enligt PRIIAs specifikationer ligger på 125 mph (201 km/h). Chargers design och övriga konstruktion liknar dess elektriska motsvarigheter i Europa, framförallt Vectron och ACS-64 i USA.

Charger har också en så kallad dynamisk bromsning med regenerativ förmåga. Det innebär att loket kan leda och lagra överskottskraft som genereras genom dynamisk bromsning.

Illinois Department of Transportation, har tillsammans med sina motparter i Kalifornien, Michigan, Missouri och Washington, köpt 32 lok för linjetrafik som bedrivs av Amtrak. Kontraktet innehåller en tilläggsbestämmelse på 225 miljoner dollar med en leverans av ytterligare 75 lok i linjetrafik och 150 lok som har designats för fjärrtrafik.

Järnvägsprojektet All Ombord Florida har köpt 10 lok med möjlighet att anskaffa ytterligare 10 för samma linje. De sistnämnda lokomotiven kommer att användas för persontrafik längs en ny järnvägslinje mellan Miami och Orlando.

Källa: Siemens