TransPennine Express Line förlängs

Ett tåg av Siemens klass 185, så kallade "Desiro UK" 3-vagnsmodel från FirstGroups TransPennine Express, leasad från företaget HSBC (UK), passerar här East Castletons järnvägsknutpunkt vid brittiska stambanan. Foto: Wikipedia/David Ingham

Järnvägsbolaget FirstGroup och brittiska Transportministeriet (DfT) har undertecknat ett avtal om förlängningen av TransPennine Express Line, som dessutom kommer att kunna erbjuda fler platser för resande, bättre tjänster och WiFi på linjens alla stationer i norra England.

Det nya kontraktet innebär också att FirstGroup kan fortsätta att bedriva trafik längs TransPennine Express-linjen i norra England och Skottland för ytterligare ett år, fram till april 2016.

Enligt detta förnyade kontrakt installerar operatören även gratis WiFi - förbindelser vid alla större TransPennine stationer, och genomför aktivering av så kallade "smarta" biljettautomater, samt en ny ingång till Huddersfield station.

FirstGroup meddelade också att TransPennine Express kommer att erbjuda ytterligare 700 sittplatser på företagets tåg mellan York och Liverpool varje dag. Kapaciteten kommer att öka ytterligare i maj.

Dessutom kommer operatören att genomföra en rad tekniska förändringar för att förbättra tillförlitligheten hos befintliga tåg och för att kunna ge mer aktuell och kvalificerad kundinformation på viktiga stationer och på tågen.

Firstgroup PLC är ett brittiskt transportföretag, med huvudkontoret i skotska Aberdeen.

Företaget grundades i juni 1995, under namnet FirstBus efter sammanslagningen av bussbolagen Badger och BRT BUS. År 1998 blev företaget också aktiv på järnvägen och FirstBus döptes om till FirstGroup. Företaget har 62000 anställda och 2003 låg omsättningen på 2,29 miljarder pund.

Källa: FirstGroup