Trafikoperatören MPK Kraków har börjat testa sina nya energieffektiva spårvagnar, Solaris Tramino, på stadens spårvägslinje 1. Tekniken bygger på så kallad regenerativ bromsning med superkondensatorer som kan lagra och tillvarata bromsenergi.
Trafikoperatören MPK Kraków har börjat testa sina nya energieffektiva spårvagnar, Solaris Tramino, på stadens spårvägslinje 1. Tekniken bygger på så kallad regenerativ bromsning med superkondensatorer som kan lagra och tillvarata bromsenergi.
VÄTE Rail har tilldelats uppdraget att driva Sundsvalls kombiterminal från och med oktober 2025 efter...
Efter ett års uppehåll på grund av banarbeten återupptar VR Snabbtåg trafiken till Katrineholm den...
Alstom presenterar en ny rapport med fem förslag för att påskynda utvecklingen av Sveriges järnvägssystem...
Den mobila ultraljudsvagnen SoniQ Rail Explorer har fått godkännande av DB InfraGO för inspektioner på...
Byggkonsortiet som leds av NCC avfärdar Trafikverkets anklagelser om Västlänken och kallar dem grundlösa. Enligt...
Mälardalsrådet trycker på behovet av EU-finansiering till svensk transportinfrastruktur. Inför förhandlingarna om nästa långtidsbudget vill...
Trafikverket har tecknat avtal med Skanska Sverige AB om den andra utförandeentreprenaden i projektet vid...
Omfattande ledningsomläggningar har inletts i Korsvägen i Göteborg. Arbetet berör flera sektorer och pågår i...
Nya visionsbilder visar hur stationerna Östbergahöjden och Årstaberg kan komma att se ut längs Stockholms...
Antalet uppkopplade godsvagnar i världen uppgick till 775 000 i slutet av 2024. Bakom utvecklingen står...
Train Alliance har beviljats ett nytt säkerhetstillstånd av Transportstyrelsen. Tillståndet uppfyller skärpta krav enligt ny...
Lars Yngström, vd för Tågåkeriet i Bergslagen i Kristinehamn, har utsetts till 2025 års Inlandsbaneambassadör...
Arkitektur- och teknikkonsultbolaget Sweco har fått i uppdrag av Region Stockholm att utreda möjligheterna för...