Trafikoperatören MPK Kraków har börjat testa sina nya energieffektiva spårvagnar, Solaris Tramino, på stadens spårvägslinje 1. Tekniken bygger på så kallad regenerativ bromsning med superkondensatorer som kan lagra och tillvarata bromsenergi.
Trafikoperatören MPK Kraków har börjat testa sina nya energieffektiva spårvagnar, Solaris Tramino, på stadens spårvägslinje 1. Tekniken bygger på så kallad regenerativ bromsning med superkondensatorer som kan lagra och tillvarata bromsenergi.
VÄTE Rail har tilldelats uppdraget att driva Sundsvalls kombiterminal från och med oktober 2025 efter...
Efter ett års uppehåll på grund av banarbeten återupptar VR Snabbtåg trafiken till Katrineholm den...
Alstom presenterar en ny rapport med fem förslag för att påskynda utvecklingen av Sveriges järnvägssystem...
Den mobila ultraljudsvagnen SoniQ Rail Explorer har fått godkännande av DB InfraGO för inspektioner på...
Byggkonsortiet som leds av NCC avfärdar Trafikverkets anklagelser om Västlänken och kallar dem grundlösa. Enligt...
För ökad driftsäkerhet inleder Trafikverket spår- och materialbyte på sträckan Kolbäck–Köping. Arbetet pågår mellan 5...
Två nya järnvägsbroar planeras över Sävjaån, ett känsligt vattenflöde inom Natura 2000-området Sävjaån–Funbosjön. Projektet omfattar...
Två europeiska städer har nyligen tagit viktiga steg i moderniseringen av sina spårvägsflottor. I Frankfurt...
Trafikverket planerar att bygga ut Ostkustbanan från strax söder om den planerade stationen Uppsala Södra...
I Barkarby, i Järfälla kommun, nordväst om centrala Stockholm, pågår arbetet med det nya stationshuset...
Trots semester och sommarvärme pågår ett intensivt arbete med att rusta järnvägen i Storstockholm. Trafikverket...