Alstom - Bombardier levererar dubbeldäckare till Paris

Franskbyggda MI 09 tvåvåningståg på väg norr om Paris. Foto: Wikipedia/Gonioul

Franska transportmyndigheten Île-de-France, STIF, har beställt ytterligare tio MI 09 tvåvåningståg från Alstom-Bombardier konsortiet. Den totala summan av kontraktet uppgår till 150 miljoner euro, varav 95 miljoner euro tillfaller Alstom.

 Denna order är förenad med en köpoption i ett kontrakt som undertecknades av konsortiet Alstom-Bombardier i år 2009. De nya tågen, som kommer att levereras under 2017, kommer att sättas in på RER-linjen A, som transporterar 1,2 miljoner passagerare per dag, vilket gör linjen den till den mest trafikerade regionala tågsträckan i Europa. Syftet med den nya beställningen är att stärka A- linjens prestanda genom att öka tågens kapacitet och turtäthet.

Varje MI 09 tåg kan befordra upp till 1725 människor med en maximal hastighet på 120 km/h. Detta 110 meter långa tåget består av fem vagnar, alla med tre breda dörrar på varje sida. Enligt tillverkaren optimeras därigenom passagerarflödet på stationerna. Tågets högpresterande elektriska bromssystem minskar ekipagets energiförbrukning. En tågbaserad Wi-Fi länk sänder driftsparametrar och gör det möjligt att förutse behovet av underhållsåtgärder och garantera en tillförlitlig drift.

MI 09 tågen är designade och byggda i Frankrike på Alstoms industrianläggning i Valenciennes. Företagets andra fem Alstom tillverkningsställen, som medverkar är Ornans, som ansvarar för motorerna, Le Creusot för boggier, Tarbes producerar utrustning för dragkraft, Petit-Quevilly tar fram dragkraft och transformatorer. Inbyggda datorsystem för tågen utvecklas och byggs i Villeurbanne.

MI 09 tåg har beställts tidigare och hitintills har modellen tillryggalagt drygt 19 miljoner kilometer på RERs linje A.

Källa: Alstom