Kroatien satsar 20 miljarder kronor på järnvägen

Tågtillverkaren Koncar presenterar företagets senaste multifunktions EMU på Innotrans i Berlin. Foto: Koncar
Tågtillverkaren Koncar presenterar företagets senaste multifunktions EMU på Innotrans i Berlin. Foto: Koncar

Regeringen i Zagreb har anslagit närmare 20 miljarder kronor till järnvägen. Målet är att modernisera linjenätet och även skapa förutsättningar för byggandet av så kallade höghastighetståg inom bara ett par års tid.

All tågtrafik körs av Hrvatske željeznice, HZ, som har även en engelskspråkig hemsida. HŽ tecknade nyligen ett kontrakt om inköp av 32 elektriska tågsätt varav16 elektriska multi - enheter för stads- och förortstrafik och 16 elektriska tågsätt för regionala banorna plus 12 kombinerade diesel- elektriska multifunktionståg.

Dessa 44 tågen kommer att tillverkas av företaget Končar – Električna.

HŽ driver direkt tågtrafik till stora delar av landet, samt i samarbete med utländska tågentrepenörer även utrikestrafik till ett större antal städer i olika delar av Europa.

Det rör sig då om tåg till mer närliggande huvudstäder som Ljubljana, Sarajevo, Belgrad eller Wien, samt till några mer avlägsna destinationer som Moskva, Aten och Sofia.

Dessa består i huvudsak av internationella tåg bestående av lok och personvagnar. Kroatien har inga egna snabbtåg och de befintliga går jämfört med europeiska förhållanden mycket långsamt. Runt Zagreb driver man pendeltågstrafik på tre linjer och tågen består av elmotorvagnar inköpta från Ungern.

Källa: Končar – Električna