I ett öppet brev till Trafikverket från branschföreningen Tågoperatörerna kräver föreningen att trafikeringsavtalen ska förändras och bland annat innehålla ett tydligare ansvar för Trafikverket. Vidare anser Tågoperatörerna att infrastrukturen är i så dåligt skick att banavgifterna – i enlighet med Trafikutskottets tidigare förslag - ska frysas tills vidare på 2014 års nivå. För godstrafiken på järnväg är dessutom både brister och avgiftsnivåer avgörande för att kunna konkurrera om godset med vägtransporter.
För ungefär ett år sedan framförde Tågoperatörerna brevledes ett starkt missnöje med infrastrukturens allmänt låga standard, oplanerad stängning av en bana samt sänkta hastigheter på ett antal banor. Vi framförde då också krav på full kostnadstäckning för de som drabbades samt generellt sänkta banavgifter för hela systemet till dess standarden på infrastrukturen återställts. Tågoperatörerna och Trafikverkets ledning träffades därefter. Samtalen ledde till att trafikeringsavtalen med regelverket JNB skulle ses över och tydliga direktiv för arbetet skulle tas fram.
Tågoperatörerna krav på sänkta, eller i vart fall frysta banavgifter under den tid det tar att återställa infrastrukturen bemöttes av er som ett begripligt krav och en överenskommelse tycktes ligga inom räckhåll. Tyvärr återtog ni ert halva löfte om frysta banavgifter utan någon närmare förklaring. Enligt Trafikverkets analyser har infrastrukturen stora brister på grund av att underhållet har varit eftersatt under många år. Brister som idag skapar stora problem och höjda kostnader för resenärer, varuägare och tågoperatörer. De beslutade höjningarna av banavgifter för perioden 2009-2025 innebär att avgifterna kommer att mer än tredubblas.
Dagens tågoperatörer ska alltså återbetala det som misskötts av infrastrukturhållaren i historisk tid. I andra branscher skulle det inte vara möjligt att höja priset och prestera sämre samt hänvisa till egna försummelser under tidigare år.
Läs hela inlagan: www.tagoperatorerna.se