Har det börjat köras några godståg på Botniabanan?

Örnsköldsvik station på Botniabanan. Foto: Wikipedia

Ingmar Söderström från Sundsbruk ställer sig frågan om det har börjat köras några godståg på den nya Botniabanan. Bland annat så påpekade Green Cargo att de inte skulle börja köra då det blev för dyrt att installera det nya tågledningssystemet i deras lok. 

 John Hardwick, ansvarig utgivare för www.järnvägsnyheter.se svarar så här:”Reguljära godståg har ännu inte kunnat köra på Botniabanan, bara sådana godståg som tillfälligt leds om via Botniabanan när det är spårarbeten på Norra stambanan. Tanken var ju från början att 18-20 godståg varje dygn skulle rulla på banan men hittills har de lyst med sin frånvaro. Det rör sig om en konflikt där tågoperatörerna, även Hector Rail, inte vill betala för ERMTS-systemet som installerats på Botnia- och ”nya” Ådalsbanan. Det kostar helt enkelt för mycket att bygga om loken till ERMTS och regeringen och Trafikverket vägrar betala de tre miljarder det rör sig om. I det läget väljer operatörerna att köra på Norra stambanan i inlandet och nyttjar bara Botniabanan vid leveranser till företag som ligger längs Botniabanan”

I juli 2014 uttalade sig Anders Strandberg, projektchef  ERTMS Trafikverket, angående godstrafiken på Botniabanan till SVT Mittnytt, och då uttryckte han följande:- Det är klart att vi hade förväntat oss att fler aktörer skulle köra Botniabanan. Men nu har järnvägsföretagen tagit ställning och sagt att ”vi är inte är beredda  att göra investeringar. Vi tar hellre kostnaden för längre körtider och kör transporterna i inlandet istället”Anders Strandberg påpekade samtidigt vid intevjutillfället att Trafikverket har lämnat in ett antal förslag på finansiering och bidrag till branschen. Men att den  dåvarande regeringen ville avvakta i frågan om branschstöd. Tidningen Nordisk Infrastruktur, samarbetspartner till www.järnvägsnyheter.se, kommer att ta upp situationen på Botniabanan och intervjua berörda aktörer i nummer 1 2015.