Mera pengar för DB:s infrastruktur och spårnät

Ny tysk infrastruktur är på väg. Tunneln Kohlitschberg är ett av de många aktuella järnvägsprojekt som pågår just nu i transitlandet Tyskland, men det finns behov av många fler. (Wikipedia, kredit: Störfix)

Tyska tågoperatören Deutsch Bahn (DB) erhåller ett ordentligt kontantpaket på flera miljarder euro för sanering av nedgångna spåravsnitt och annan infrastruktur. Pengarna kommer från DB: s ägare, den tyska staten, som alltför länge anses ha ignorerat förfallet.

Deutsche Bahn (DB) och den tyska regeringen meddelade i mitten av oktober att totalt 4 miljarder euro (5,1 miljarder dollar) kommer att öronmärkas årligen för sanering av den statsägda järnvägsoperatörens infrastruktur under de närmaste fem åren.

Det är 1,5 miljarder euro mer per år, än vad som har investerats i förbättringar under vart och ett av de senaste åren. Deutsche Bahn har krävt flera år att dess enda ägare bör öronmärka mer finansiella medel för tyska järnvägsnätet. Det krävs en omfattande modernisering eftersom delar av det härstammar från slutet av 1800-talet.

- Omkring 1300 broar av totalt 25000 totalt är i akut behov av reparation. Förutom längs de moderna linjerna för höghastighetståg ICE, är många andra spåravsnitt och signalanordningarna, främst på regionala linjer i undermåligt tillstånd, säger DB:s vd Rüdiger Grube.

Enligt nyhetsbyrån Reuters, har ökade kostnader för reparation och underhåll av infrastruktur redan tvingat bolaget att sänka sin interna vinstuppskattning för de kommande två åren med 2 miljarder euro.

Dessutom orsakar DB: s bräckliga infrastruktur, inklusive dess föråldrade rullande materiel samt riskabla spår och bristfällig signalteknik, ofta förargliga förseningar för passagerare.

Nu när antalet tågresenärer ökar kontinuerligt behöver flera regionala linjer fler tågsätt och därmed förlängda perronger. Den hårda vintern 2010, orsakade stora problem för regionala järnvägstrafiken i och runt Berlin. Tågtrafiken drabbades av stillestånd när uppvärmningssystemen i många tåg kollapsade och spårväxlarna frös igen.

Källa: (Deutsche Welle TV, Reuters, AFP)