"Kaliforniens tågplaner orealistiska"

Central Valley, Kalifornien. Foto: notphilatall

Det första segmentet av den föreslagna höghastighetsbanan i Central Valley kanske är den enda sträcka som kommer att bli byggd, befarar Kaliforniens lagstiftande analytiska råd (Legislative Analyst's Office). I en rapport skriver de att regeringens monitära stöd har stoppats i kongressen och att det "är tveksamt om ytterligare federalt stöd kommer inom en nära framtid".

Rådet meddelar också att finansieringsplanen inte lever upp till de villkor som röstades fram vid den folkomröstning som beviljade 9 miljarder dollar till projektet. De menar att finansieringsplanen endast är tydligt fastställd för sträckans första segment, och därför inte lever upp till kraven i "Proposition 1A".

Kaliforniens myndighet för höghastigheträls (California High-Speed Rail Authority) håller inte med och säger att finansieringsplanen överensstämmer med det som beslutades i 2008 års folkomröstning, samt med andra lagstadgade krav. - Vi har resurser och idéer för att kunna ta hand om det här, om det visar sig att rapporten blir ett hinder, sade Dan Richard, från myndigheten.