Nyligen beslutade Trafiknämnden i Stockholms läns landsting i Stockholms län om en uppgradering av SL:s tunnelbanevagnar. Fler kommer att få plats i tunnelbanan när vagnarna nu byggs om. Det är bra eftersom trycket på kollektivtrafiken ökar. Samtidigt är det viktigt att tunnelbanesystemet fungerar på ett tryggt och säkert sätt, och därför vill vi införa plattformdörrar i tunnelbanan. Det säger Bosse Andersson, gruppledare för Centerpartiet i Trafiknämnden.
Samtidigt som antalet påstigande i kollektivtrafiken ökar med drygt 30 000 per år har antalet avgångar i tunnelbanan inte ökat. Det innebär att trängseln ökar både på stationerna och i tunnelbanevagnarna.
- Man ska känna sig säker i kollektivtrafiken, därför vill Centerpartiet sätta in plattformdörrar, med början på de stationerna som har flest resande och där trängseln är som störst, säger Bosse Andersson (C).
I och med att dagens tunnelbanevagnar uppgraderas och ger utrymme för fler passagerare ser Centerpartiet behovet av ökad säkerhet på plattformarna. Centerpartiet har tidigare lyft behovet av plattformsdörrar, i samband med att nya automatiska vagnar köps in till röda linjen. SL tittar på frågan och skriver i en rapport att det finns flexibla plattformsdörrar som passar för en blandad fordonsflotta. Det innebär att Stockholm kan få plattformsdörrar trots att inte alla tunnelbanevagnar kommer att vara identiska.
- I och med beslutet om uppgradering av tunnelbanevagnarna tar vi ett stort steg mot modernisering av tunnelbanesystemet, i det arbetet har plattformdörrar en viktig roll, säger Bosse Andersson (C).
- Det är en fråga om resenärernas trygghet. Även Synskadades Riksförbund driver frågan om plattformdörrar i tunnelbanan eftersom många medlemmar känner en oro för risken att falla ner på spåret, säger Bosse Andersson (C).