SJ:s traditionella gråa färg blir rosa under april och maj. Dagens industri folierar ett av SJ 2000-tågens förardel i sin karaktäristiska aprikosa färg. Det rosamålade SJ-tåget går på sträckan Stockholm-Göteborg under de kommande två månaderna.
Samtidigt bjuder tidningen samtliga SJs snabbtågsresenärer på gratis läsning av Dagens industri på SJs digitala ombordportal via dator eller mobil under en vecka.
– Det är ett spännande test. Det känns rätt att vi börjar med ett företag som vi redan har som partner. Både SJ och Di jobbar i en värld där tiden är avgörande och vi är med människor i deras affärsliv, varje dag, på väg till möten eller på väg i karriären, säger Thomas Silbersky, marknads- och försäljningsdirektör på SJ.
SJ kommer tillsammans med företaget Getonboard att utvärdera aktiviteten och därefter bestämma hur företaget kommer att arbeta med folierade tåg framöver.
I november införde SJ 4G-nät på samtliga snabbtåg och dubbeldäckaren. Samtidigt gjordes internet gratis ombord på samtliga snabbtåg.
Idag är det över en halv miljon SJ-resenärer som anänder internet varjer månad. Systemet har stabiliserats genom en snabbare och säkrare internetförbindelse som minimerat väntetider på internetuppkoppling och nedladdning.
– Gratis internet gör att många resenärer känner att de får ytterligare valuta för sin tågbiljett, säger Thomas Silbersky.
Den förbättrade tekniken säkerställer att uppkopplingen mot Di:s sajt kommer att fungera bra. Samarbetet mellan SJ och Dagens industri har pågått i flera år. Varje år distribuerar SJ 330 000 exemplar av papperstidningen till resenärerna i 1 klass ombord på SJs snabbtåg.
– Det här är en stor satsning för oss. Vi vill möta våra läsare i deras verklighet. Det är där vi vill göra skillnad för prenumeranten. Där blir SJ en naturlig partner som en positiv kraft i samhället och en bred kontaktyta mot människor. Den här resan gör vi tillsamman och den har bara börjat, säger Henrik Stangel, VD på Dagens industri.