I vår kan man börja köpa VR:s tågbiljetter på alla R-kiosker, en av de största kioskkoncernerna i Finland, motsvarande Pressbyrån i Sverige. På det här viset utvidgar VR sina distributionskanaler och förbättrar tillgängligheten på tågbiljetter, i synnerhet på orter där VR inte har någon egen biljettförsäljning. Förnyelsen innebär att tågresenärer får cirka 600 nya ställen att köpa biljetter på runt om i Finland.
– Kunderna har önskat sig en sådan här förnyelse. Den nya köpkanalen förbättrar kundsservicen och tillgängligheten på tågbiljetter. I synnerhet blir servicen bättre för kundgrupper som inte är vana vid att använda självbetjäningskanalerna, konstaterar Antti Tiitola som är direktör för VR:s passagerartrafikdivision.
Just nu kan man lösa ut biljetter man har bokat via VR:s telefonservice på R-kioskerna. I och med förnyelsen behöver man inte alltid göra någon förhandsbeställning utan man kan köpa de vanligaste tågbiljetterna i kiosken. Bil- och sovplatsbiljetter köper man även i fortsättningen via VR:s egna köpkanaler eller genom att boka via telefonservicen och hämta biljetterna på en R-kiosk.
VR och R-kioski Oy ingår ett samarbetsavtal om biljettförsäljningen i dag. Den nya försäljningskanalen införs i slutet av våren.
– Tågbiljetter är ett naturligt tillskott i vårt produktsortiment. Man kan redan nu lösa ut biljetter som bokats via VR:s telefonservice, berättar business managerJan Karlsson från R-kioski Oy.
Förutom i kioskerna kan man även i fortsättningen köpa tågbiljetter från VR:s kända försäljningskanaler: stationerna, VR:s webbshop, VR Mobil, kundservice, biljettautomaterna samt av tågpersonalen på tågen.