Trafikverkets styrelse har fattat beslut om att underhållet ska upphöra på sträckorna Rågsveden-Malung och Lomsmyren-Vika. Idag finns ingen trafikering på sträckorna och inga tågföretag har sökt tågtider för 2014.
Den 18 februari fattade Trafikverkets styrelse beslut om att Trafikverket ska upphöra med underhåll på sträckan Rågsveden-Malung på Västerdalsbanan, och på sträckan Lomsmyren-Vika på Inlandsbanan. Underhållet kommer att upphöra från och med december 2014.
Trafikverkets utredning för bansträckningarna med förslaget om upphörande av underhåll har varit ute på extern remiss under hösten 2013. Under remisstiden har det inte kommit fram några konkreta planer om trafikering på sträckan, och därför har Trafikverkets styrelse nu fattat beslut om upphörande av underhåll på sträckan.
- Utifrån dagens förutsättningar blir konsekvenserna av beslutet mycket begränsade. Det är inte samhällsekonomiskt motiverat att upprätthålla underhåll på sträckor som inte har trafik och där inga tågföretag söker tågtider. Men vi har möjlighet att ompröva beslutet och återuppta underhållet om nya behov i tillräcklig omfattning skulle uppstå, säger Ingemar Frej, regionchef på Trafikverket.
Järnväg är en viktig del av Sveriges infrastruktur. För att den ska fungera effektivt behöver den utvecklas efter de behov som finns. Trafikverket diskuterar detta med transportbranschen och offentliga aktörer för att skapa transportsystem som utvecklar samhället. Trafikverket arbetar trafikslagsövergripande och gör alltid bedömningar av var skattepengarna gör mest nytta. Genom att Trafikverket upphör med underhåll på en bana utan trafik, frigörs kapital som kan användas i andra delar av verksamheten.