Obamas snabbtågsprogram riskerar läggas på is

Det japanska snabbtåget i N700-serien planeras att exporteras till USA. Foto: Wikipedia

Obamas program för höghastighetståg riskerar att kollapsa. Ett förslag från USA:s representanthus och senat kan strypa alla medel som är direkt styrda till programmet. Men TIGER-programmet ger hopp.

Förhandlare i USA:s representanthus och senat kom överens om en åtgärd som eliminerar all specifik finansiering för höghastighetståg.

Förslaget väntas röstas igenom torsdagen 17 november. Bill Shuster, ordföranden för Transport- och Infrastrukturnämndens undernämnd för järnvägar säger att förslaget innebär ett slut för presidentens missledda program för höghastighetståg.

Bill Shuster och Transport- och Infrastrukturnämndens ordförande John Mica menar att höghastighetstågens framtid inte ligger i det kust till kust-tågnätverk som Obama har önskat, utan snarare i den nordöstra passagen som kopplar samman Boston, New York, Philadelphia och Washington.

Senator Richard Durbin, som är en av Obamas supportrar och en sympatisör för Obamas tågprogram, säger att han är säker på att pengar ändå kommer att kunna ledas till programmet genom Transportdepartementets TIGER-program (Transportation Investment Generating Economic Recovery). Dock skulle höghastighetstågen behöva tävla om pengarna med andra projekt inom transportsektorn.

Flera projekt är ändå i startgroparna. Det största av dem är i Kalifornien där regeringen har föreslagit en höghastighetssträcka mellan San Francisco och Anaheim, med hastigheter upp mot 355 kilometer i timmen. Man hoppas på att första etappen ska kunna inledas under 2012 och vara klar 2017.

Projektet har fått statliga bidrag på 3,9 miljarder dollar än så länge.  Mort Downey på Transportdepartementet sade att Obamas höghastighetsprogram är beroende av projektet i Kalifornien.

- Om Kaliforniaprojektet fortsätter framåt så kommer vi att klara oss, sade Mort Downey till Fox News.