Esbo vill påskynda metrobygge

Här i mellan husen väster om Helsingfors byggs Västmetrons underjordiska station med namnet Mattby-Stensvik.  Foto: Västmetron
Här i mellan husen väster om Helsingfors byggs Västmetrons underjordiska station med namnet Mattby-Stensvik. Foto: Västmetron

Esbo stadsstyrelse i Finland vill starta tunnelbygget från Mattby till Stensvik. Här byggs metrostationen i Otnäs.

Stadsstyrelsen har slagit fast att tunnelbygget för västmetron skall fortsätta till Stensvik direkt när etappen Gräsviken-Mattby är klar i mars. Villkoret är att staten kan besluta om att skjuta till 30 procent av kostnaderna.

Esbos stadsstyrelse slog fast på sitt möte nyligen att staden driver på om tunnelbygget, eftersom det skulle ge stora inbesparingar. Enligt tekniska direktören Olavi Loukos egna beräkningar skulle stadens medverkan kunna leda till besparingar på mellan 120 och 200 miljoner euro. Tunnelbygget skulle då kunna fortsätta utan avbrott.

Louko motiverar inbesparingarna bland annat med att de som gräver tunneln och den apparatur som används kan utnyttjas genast när etappen till Mattby är klar. Hans uppskattning om kostnaderna har dock kritiserats.

Den finländska riksdagens finansutskott beslöt i slutet av förra året att staten borde prioritera tunnelprojektet och besluta om sin andel av kostnaderna under våren.