En kompromisslösning med Danskt Folkeparti räddade avtalet om en dansk tågfond. Fonden omfattar 28,5 miljarder danska kronor som ska användas för att modernisera det danska järnvägsnätet och förkorta restiden till en timme mellan landets största städer fram till 2025.
En skrivning som innebär att det antingen kan bli en järnväg eller spårvagnsnät mellan Vejle och Billund fick Danskt Folkeparti att till slut skriva under avtalet om den danska tågfonden. Avtalet tecknas mellan regeringen, Dansk Folkeparti och det gröna vänsterpartiet Enhedslisten.
Avtalet innebär att större delen av det danska järnvägsnätet ska elektrifieras till en kostnad av 8,7 miljarder danska kronor, att en ny järnväg byggs över västra Fyn för 4,9 miljarder kronor, en ny bro över Vejle Fjord byggs för 4,3 miljarder kronor samt att det görs ett stort antal andra moderniseringar av järnvägsnätet.
Tågfonden omfattar 28,5 miljarder danska kronor som kommer från en ökad beskattning av oljebolagen i den danska delen av Nordsjön. Tanken är att pengarna bland annat ska användas till att skapa ett modernt elektrifierat tågsystem som minskar restiden till en timme mellan Odense-Köpenhamn, Odense-Aarhus, Odense-Esbjer och Aalborg-Aarhus.
Källa: News Øresund