Snabbtågslinje mellan Mecka och Medina

Haramain-tåget på stationen i Jeddah.

Det saudiarabiska järnvägsbolaget (SRO) har meddelade nyligen att konsortiet Al Shouls har fått uppdraget att anlägga spårstrukturen , skaffa fram rullande materiel, installera signalsystem, drift och ansvara för underhåll för Haramain snabbtågslinjen, som kommer att förena islams två heliga städer, Mecka och Medina. 

Al Shouls och en Saudisk- spansk företagsgrupp, kommer att applicera samma högteknologiska snabbtågssystem, som redan har använts framgångsrikt i Spanien. I egenskap av ett medlemsföretag inom al Shoula-konsortiet kommer Invensys Rail att leverera fullt funktionsfärdiga signalsystem och styrsystem för tåg.

Projektet förväntas vara färdigt 2013.

Teknologin består av två ERTMS-system; Futur 3000 och Futur 2500. Dessutom levereras fjärrblockeringsteknik, ett elektroniskt signalställverk och LED- signaler utmed spåret samt tågdetekteringssystem. Ombord på tågen installeras ETCS- utrustning för 34 tågsätt.

Avtalet omfattar en 12 år lång implementeringsperiod. Invensys insats under järnvägssträckans treåriga byggtid värderas till 290 miljoner euro. Haramains 444 kilometer  långa snabbtågssträcka förväntas bli ett snabbt, pålitligt och säkert transportsätt för passagerare mellan Mecka, Jeddah och Medina. Särskilt viktigt blir sträckan under perioder av pilgrimsfärder till Mecka. Järnvägen förväntas befordra tre miljoner passagerare per år.

Det kommer att finnas fem stationer längs sträckan. De är Medina vid norra änden av linjen, kung Abdullah Economic City, King Abdulaziz International Airport, Jeddah och Meckas Centralstation i söder. Enligt saudiska järnvägsbolaget kommer stationerna utformas med design som tar hänsyn till islams arkitektoniska traditioner. De kommer att ha affärer, restauranger, moskéer, parkeringsplatser, en helikopterplatta och VIP-lounger. Stationerna har designats av arkitektbyråerna Happold och Foster & Partners.

De elektriska tågen kommer att färdas i cirka 300 km/h i passagerartrafik. Därmed förkortas restiden mellan dessa två städer, till två och en halv timme. Den saudisk-spanska gruppen, som leds av saudiska företaget Al Shoula, innefattar även den spanska järnvägsoperatören RENFE. Även Madrid-baserade vagntillverkare Talgo och Invensys Rails spanska dotterbolag, Dimetronic deltar i projektet.

Dessa tre företag bidrar till förverkligandet av en ambitiös kravlista som de saudiska myndigheterna lade fram. Andra företag som ingår i konsortiet är ADIF (spansk järnvägsadministratör), INECO (ett ledande ingenjörsföretag i Spanien), OHL och Cobra, samtliga med stor erfarenhet av byggande av snabbtågslinjer i Spanien.

Projektet är ett stort genombrott för Invensys Rail.

– Vi är särskilt glada över att vara en del av det här teamet och vi ser fram emot att få fortsätta att öka vår närvaro på den globala signal- och tågledningsmarknaden, säger Wayne Edmunds , vd för Invensys, i en kommentar.