I somras fick norska Jernbaneverket misstankar om social dumpning i projekt Hjuksa bro. Nu varnas entreprenören om sanktioner.
- Det är aktuellt att behålla en större del av kontraktsumman om situationen inte åtgärdas innan 31 Oktober säger projektledaren Ingebjørg Seland Bjørgum.
- Med detta vill vi betona att Jernbaneverket har nolltolerans för social dumpning.
När Bjørgum i juni misstänkte social dumpning kontaktades yrkesinspektionen omedelbart.
- Vi har haft ett mycket gott samarbete med Yrkesinspektionen, säger Bjørgum och vi har fått bra stöd och hjälp i kontrollen av villkoren.
- För oss är detta ett bra exempel på hur beställare och tillsynsmyndighet bör samarbeta i liknande fall.
Det är en entreprenör från Buskerud, Kongsbergföretaget BMO med sin litauiska underleverantör Svykai, som är involverad i fallet. Uppdraget var att blästra och måla Hjuksa bro, och den totala summan av uppdraget var 12,4 miljoner exklusive moms.
Arbetet på bron påbörjades i mitten av april, och problemen med löner och arbetsförhållanden avslöjades i mitten av juni efter cirka två månaders drift.
- Detta är ett mycket olyckligt fall, säger Bjørgum, men vi är glada över att Jernbaneverket genomfört en besiktning. Här har vi identifierat problemet tidigt i projektet och kunde varna tidigt varna Yrkesinspektionen. Hjuksa bro ligger på Tinnosbanen mellan Hjuksebø och Notodden. Bron är 65 meter hög och 164 meter lång.